در تجزیه و تحلیل موردی مدیریت استراتژیک وضع داخلی و خارجی سازمان شرح داده میشود و دربارة مأموریت ، استراتژیها ، هدفهای بلند مدت و سیاستها مسألههایی مطرح میگردد.
مراحلی که در تجزیه و تحلیل موردی جامع و کتبی باید انجام داد:
1-شناسایی مأموریت ، اهداف و استراتژیهای کنونی شرکت
2-تدوین بیانیه مأموریت سازمان
3-شناسایی فرصتها و تهدیدات خارجی سازمان
4-تهیة ماتریس بررسی رقابت (CPM).
5-تهیة ماتریس ارزیابی عوامل خارجی سازمان (EFE).
6-شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان
7-تهیة ماتریس ارزیابی عوامل داخلی سازمان (IFE).
8-تهیة ماتریس تهدیدات ، فرصتها ، نقاط ضعف و نقاط قوت (TOWS) ، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE) ، ماتریس گروه مشاوران بستن (BCG) ، ماتریس داخلی و خارجی (IE) ، ماتریس استراتژی اصلی ، ماتریس برنامهریزی استراتژی کمی (QSPM) . مزایا و معایب هر یک از گزینههای استراتژیک ر ا برشمارید.
9-تعیین هدفهای بلند مدت و ارائه استراتژیهای خاص. باید هزینه پیشنهادها مشخص شود. برای هر سال مورد نظر ، اقلام هزینه روشن باشند. استراتژیهای پیشنهادی با استراتژیهای واقعی برنامهریزی شده به وسیله شرکت مقایسه شوند.
10-باید شیوه اجرای استراتژیهای پیشنهادی و نتایج مورد انتظار مشخص شوند. با توجه به صورتهای مالی پیشبینی شده باید نسبتهای ذیربط را محاسبه کرد. یک دستورالعمل اجرایی و زمانبندی شده تهیه نمود.
11-هدفهای سالانه و سیاستها را مشخص کرد.
12-برای بررسی و ارزیابی استراتژی ارائه شده رویههایی را ارائه نمود.
پنجاه رهنمود برای موفقیت در تجزیه و تحلیل موردی
- باید تجزیه و تحلیل موردی و ارائه آن را به عنوان یک محصول مورد توجه قرار داد بهگونهای که یک مزیت رقابتی آن را از تجزیه و تحلیل موردی سایر دانشجویان متمایز و ممتاز نماید.
- باید مدتها پیش از زمان ارائه مطلب آماده بود تا وقت کافی برای اندیشیدن و تمرین وجود داشته باشد. مسامحه و تعلل جایز نیست.
- باید پیوسته مجموعهای از «چراها» را مطرح ساخت و در مورد مفروضات و آنچه قرار است ابراز گردد پرسشهایی را مطرح نمود و درصدد یافتن پاسخ مناسب برآمد.
- اگر نتوان دیدگاهی را به خواننده منتقل کرد ، حتی بهترین عقاید هم هیچ فایدهای نخواهد داشت. بنابراین ، به هنگام دست یافتن به عقیدهها و نظریههای جدید باید جهت ارائه هر چه بهتر آنها اندیشید
- باید نسبت به همکلاسیها و افراد موجود در کلاس یک نگرش مثبت داشت. باید درصدد حل مسائل برآمد و نباید با آنها ستیز کرد.
- باید با دیدگاه استاد هماهنگ بود و به ارزشها و توقعات یا انتظارات وی احترام گذاشت.
- از آنجا که درس سیاستهای بازرگانی در زمرة آخزین درسهای تحصیلی میباشد ، در صورت نیاز در زمینهها یا رشتههای دیگر باید از اساتید مختلف کمک گرفت.
- امکان دارد سایر دانشجویان در زمینههای عملی و اجرایی از تواناییهای خاص برخوردار باشند که بتوانند نقاط ضعف شما را از بین ببرند. بنا براین ، یک روحیه همکاری بوجود آورید تا در گروه رقابت سازنده بوجود آید.
- موردی را که میخواهید به کلاس ارائه کنید چندین بار بخوانید تا مبادا چیزی از قلم افتاده باشد.
- هنگامی که به عنوان یک گروه یک تجزیه و تحلیل موردی تهیه میکنید ، به صورت چند تیم جداگانه درآیید تا هر تیم به مسائل داخلی و خارجی شرکت مورد نظر بپردازد. هر تیم باید گزارش کار خود را به عنوان یک مقاله جداگانه بنویسد و سپس نسخهای از آن را به سایر اعضای گروه بدهد.
- در پایان هر نشست گروهی ، تکلیف هر یک از گروهها برای نوبت و نشست بعدی تعیین شود.
- با نشاط و شاداب باشید.
- روی نقاط قوت هر یک از اعضای گروه حساب کنید ؛ به افراد ، با توجه به نقاط قوتشان کارهایی را واگذار نمایید.
- برای خود و اعضای تیم هدفهایی را تعیین نمایید ؛ بودجه تأمین این هدفها را مشخص کنید.
- با کتابخانه دوستی صمیمی شوید.
- روح همکاری و نگرش مثبت را تقویت کنید و اعضای گروه را تشویق به مشارکت وتعامل نمایید. در مورد قضاوت درباره اعضای گروه عجله نکنید.
- در سراسر فرایند تجزیه و تحلیل موردی خلاق و نوآور باشید.
- برای کارکردن آماده باشید. گاهی ایجاب میکند که بیش از سهم خود کار کنید. آن را با آغوشی باز بپذیرید و هر آنچه از دستتان برمیآید انجام دهید تا موجب حرکت هر چه یشتر تیم شود.
- در موردی که در دست دارید به گونهای بیندیشید که گویا در دنیای واقعی در حال رخ دادن است ؛ مبادا تجزیه و تحلیل موردی را به یک فرایند مکانیکی تبدیل نمایید (آن را تا آن اندازه کوچک کنید).
- برای شناسایی نقصها و عیبهای کوچک در تجزیه و تحلیل موردی و برای هر چه بهتر آماده شدن جهت پاسخگویی به پرسشهایی که در حین ارائه سخنرانی مطرح خواهد شد ، در گروه کسی را تعیین نمایید که به صورتی فعال نقش ایفا کند تا شما را از همه نقاط ضعف خود آگاه نماید.
- روی دیدگاههای خود تأکید کنید و آن را به گوش شنوندگان برسانید و سپس آرام بنشینید. به دیدگاههای دیگران گوش بدهید و سعی کنید سیر اندیشه آنها را دنبال نمایید ؛ به جریان بحث گروهی توجه کنید و دقت نمایید که در چه زمانی وقت آن مناسب است که یک بار دیگر دیدگاه خود را مورد تأیید قرار دهید. هیچ نیازی نیست که گفتههای خود را تکرار کنید ، مگر اینکه جای ابهامی وجود داشته باشد یا کسی تقاضای تکرار نماید.
- یکی از هدفهای تجزیه و تحلیل موردی این است که افراد را قادر سازد بتوانند با رویارویی با شرایط مبهم و سردرگم بهتر فکر کنند ؛ مبادا مستأصل شوید و بدانید که هیچ گاه یک پاسخ به عنوان بهترین پاسخ منحصر به فرد وجود نخواهد داشت
- وقت زیادی صرف گردهماییها و نشستها نکنید ، برای هر نشست دو ساعت وقت کافی است.
- علائم و نشانهها را به جای علتها نگیرید ؛ خیلی زود به نتیجه نرسید ؛ به یاد داشته باشید که احتمال دارد اطلاعات موجب گمراهی یا تعارض شود و اینکه شاید این اطلاعات نادرست باشند.
- برای تهیه برنامههای خلاق ، با ثبات و معقول از پای ننشینید و بکوشید چنین برنامههایی را تدوین نمایید ؛ خود را در موضع یک استراتژیست قرار دهید.
- به هنگام استفاده نمودن از روشهای کمّی برای تجزیه و تحلیل دارای اعتمادبه نفس باشید. اصولا این روشها بصورت فطری پیچیده و مشکل نمیباشند. در سایه تمرین میتوانید به خوبی از عهده آنها برآیید.
- دقت نمایید که سبک نگارش شما روان ، سلیس و رسا باشد ؛ جملهها دقیق ، کوتاه ، روشن و درست باشند
- در صورت امکان باطراوت و شاداب باشید. گاهی موضوع استیصالآور میشود ، ولی در هر جا امکانپذیر است آن را از حالت کسالتآور خارج کنید. هنوز چند سال طول میکشد تا اینکه شما بعنوان مدیر عامل شرکت در صحنه عمل نمایید.
- ماشیننویس باید بسیار حرفهای و از نظر ویراستاری ماهر باشد. هیچ یک از این کارها را به تنهایی انجام ندهید.
- از نظر نگارش و تهیه امور فنی از هیچ کوششی فروگذار نکنید. جدولها ، نمودارها و شکلهای تمیز و عالی تهیه کنید. تصویرها و رنگها جذاب باشند. مبادا نمودارها و شکلها کثیف و خطخورده باشند !
- هنگامی که مواردی را بصورت گروهی ارائه مینمایید مبادا تفاوتهای شخصی موجب اختلاف شود. اگر چنین وضعی پیش آید باید به علت آن پیبرد و هرچه زودتر آن را مرتفع نمود.
- مبادا فراموش کنید که هدف آموزش است ؛ در زمینههایی که آشنایی کمتری دارید ، کند و کاو نمایید.
- به جزییات توجه زیادی بنمایید.
- درباره کاربرد پیشنهادهای ارائه شده به صورت کامل (واقعی) بیندیشید. همیشه نتایج تصمیمات روشن نیست. اغلب بر چندین جنبه از عملیات یک شرکت اثر میگذارند.
- هر چه سریعتر مطالب را یادداشت کنید (پیشنویس تهیه نمایید).
- هر چه را که سایر اعضای گروه مینویسند ، بخوانید ، دربارة این مطالب نظرات خود را (به صورت مکتوب) ارائه نمایید. این امر باعث میشود که تمام جنبههای فرایند تهیه تجزیه و تحلیل موردی پربارتر شود.
- از اشتباهات و ضعفهای گذشته درس بگیرید. با توجه به جنبههای ضعف دیگران در تجزیه و تحلیل موردی ارائه مطالب درصدد رفع عیبهای خود برآیید.
- با ملاحظه ، متکی به نفس ، قابل اعتماد و قابل اعتبار باشید.
- رمز موفقیت در سازگاری و انعطافپذیری است ؛ خلاق و نوآور باشید.
- برای چنین پرسشهای اصولی یا زیربنایی ، مانند چه ، چهزمانی ، کجا ، چرا و چگونه پاسخهای مقتضی تهیه نمایید.
- با ارائه دادههای واقعی (هر کجا امکانپذیر است) گفتههای خود را مستدل نمایید و نوع قضاوت خود را مورد تأیید قرار دهید.
- تنها به بیان نسبتها و ارائه اعداد و ارقام اکتفا نکنید. بلکه در مورد روندهای ارائه شده عقاید و نظراتی را ارائه نموده و به نتیجههایی برسید. درباره اهمیت این اعداد و ارقام برای شرکت داد سخن بدهید.
- داشتن نظم و ترتیب یک مزیت واقعی است ؛ تجزیه و تحلیل موردی شما باید همانند یک کار تخصصی و حرفهای جلوه کند.
- یک تصویر بیش از هزار گفته دارد و یک تصویر خلاق به شما بالاترین نمره را (در کلاس درس) خواهد داد.
- تجزیه و تحلیل شما باید (تا آنجا که میسراست) مفصل و دقیق باشد.
- پیش از ارائه مقاله اجازه بدهید کس دیگری آن را بخواند و مورد نقد قرار دهد.
- بر بخشهای «گزینش استرتژیها و اجرای آنها» تأکید کنید. یک اشتباه متداول این است که در ارائه مقاله وقت بسیار زیادی را صرف بررسی عوامل داخلی و خارجی شرکت مورد نظر خود مینمایند. همیشه به یاد داشته باشید که اصل قضیه در ارائه مقاله همانا بخشهای مربوط به گزینش استراتژیها و جنبههای اجرایی آنها میباشد.
- برای شناسایی اعضای گروه خود از هیچ نوع کوششی فروگذار نکنید. این امر باعث میشود که در گروه هیچ چیز پنهان نماند و عقاید و نظریهها بهتر رد و بدل شود. برای ایجاد این روابط وقت و تلاش لازم صرف نمایید.
- نسبت به کارهای اعضای گروه خود انتقادهای سازنده بنمایید. مباد بحث گروه را تحتالشعاع دیدگاه خود قرار دهید. شنونده خوبی باشید و در گروه مشارکت فعال بنمایید.
- از روشهای مثبت و کارهای موفقیتآمیز همکلاسان درس بگیرید.
سهشنبه 17 بهمنماه سال 1391 ساعت 02:32 ب.ظ