راهنمای کسب کارشناسی ارشد/دکترای مدیریت

راهنمای کسب کارشناسی ارشد/دکترای مدیریت

مشاوره و ارائه دروس و اطلاعات لازم برای توفیق در کسب مدرک
راهنمای کسب کارشناسی ارشد/دکترای مدیریت

راهنمای کسب کارشناسی ارشد/دکترای مدیریت

مشاوره و ارائه دروس و اطلاعات لازم برای توفیق در کسب مدرک

تهیه وتنظیم مقاله علمی از پایان نامه

 

تدوین مقاله علمی  جهت انتشار در مجله های علمی از جنبه های مختلفی  حایز اهمیت  است چرا که محققان علاوه بر بهره مندی  از آثار  حقوقی ،  تا اداری و ...، می توانند به ارتقای  منزلت  اجتماعی واشتهارعلمی  دست پیدا کنند.

در یک طبقه بندی کلی می توان مقالات را به دو دسته  تقسیم  نمو د:

1-    مقالات علمی – پژوهشی

2-     مقالات علمی – ترویجی

 

مقالات علمی پژوهشی

 این دسته ا زمقالات علی القاعده ، باید از یک پروژه تحقیقاتی حاصل شده باشند و به تولید علمی حتی به میزان کم منجر شوند ،  لذا شاهد نوعی نو آوری  علمی دراین گونه مقالات هستیم چنین  مقالاتی دارای هیئت  تحریریه هستند  و توسط  صاحبنظران مورد قضاوت و داوری قرار می گیرند وپس از پذیرش، در مجله های معتبر علمی – پژوهشی  داخل یا خارج از کشور  منتشر می شوند . درکشور ما ،  اعطای  ارزش ودرجه علی – پژوهشی  به این مقالات توسط  کمیسیون  بررسی  نشریات علمی کشور  در وزارت علوم ،  تحقیقات وفناوری  صورت  می پذیرد   معتبر ترین مجله  های علمی جهان  به وسیله  موسسه اطلاعات  علمی  ISI نمایه می شوند  که در سایت.com  WWW.isinet قابل  مشاهده اند .

 نکته قابل توجه در ارتباط  با این دسته از مقالات اینست که، مجلات علمی – پژوهشی  به هیچ وجه مقاله ترجمه  را چاپ ومنتشر  نمی کند،  در حالیکه  در مجلات علمی – ترویجی  ترجمه  مقالات همه پذیرفته می شود .

مقالات علمی ترویجی 

این مقالات بر پایه ترکیب ،  تلفیق  وجابه جایی دانش موجود تهیه می شوند و به روشن شدن مطالب کمک وافری می نمایند اما ارزش  واعتبار علمی  این دسته ا زمقالات  در مقایسه با مقالات علمی – پژوهشی  درسطح  پایین تری قرار دارد این دسته از مقالات در گروههایی که به آن ها اشاره می شود قابل  مشاهده وبررسی  هستند .

1-    مقالات  مروری 

2-    مقالات تدوینی

در این مقالات محقق  با استفاده از کارهای انجام گرفته در گذشته با یک هدف  معین مقاله جدید را تنظیم می کند .

3-    مقالات ترجمه ای

 همانگونه   که اشاره شد مقالات ترجمه ای در مجلات علمی – ترویجی  مورد استفاده   قرار می گیرد.

4-    مقالات تحلیلی 

در این دسته تجزیه و تحلیل  ونقادی به گونه ای هدفمند  صورت  می پذیرد. 

 از بین گروههایی که در بالا به آن ها اشاره شد ، مقالاتی که جنبه  تحلیلی  دارند از وزن و اهمیت  بیشتری  برخوردارند.

 ساختار مقاله علمی :

 دراین قسمت  ساختار مقاله  علمی – پژوهشی  که از یک پروژه تحقیقاتی  مستخرج می شود  مورد  بحث و بررسی  قرار می گیرد .

1-    مشخصات مقاله :

 عنوان مقاله : عنوان مقاله باید کوتاه ، فاقد ابهام ورسانده مطلب باشد.

 نام نویسنده یا نویسندگان مقاله :

 نام نویسندگان ، زمان ومکان تهیه و مقاله ، نام دانشگاه یا موسسه مربوط  ،  عنوان ورتبه  نویسندگان ، آدرس پستی و الکترونیکی و ... باید  ذکر شود.

 در مقالات باید به نام سازمان یا بنیادی که در تامین مالی طرح مشارکت کرده اند اشاره کرد عموما مقالات علمی از یک حمایت  خارجی  بهره مند هستند.

 

1-چکیده

چکیده  باید با خط ریز تر ودر فضای  محدود تر ا زمتن اصلی مقاله آورده شود چنانچه  مقاله به زبان فارسی  باشد لازم است چکیده انگلیسی  آن نیز  تهیه شود  درپایان چکیده واژه های کلیدی  قرار می گیرند که شامل حداقل  سه وحداکثر  پنج  واژه می باشد

 چکیده مقاله باید شامل مطالبی  درباره ضرورت  پرداختن به موضوع، فرضیه  یا سوال  تحقیق  روش تحقیق وتجزیه و تحلیل  ونتیجه گیری  باشد .

2-    مقدمه

در مقدمه  اشاره ای به مبانی نظری موضوع ،  اهمیت وابعاد مساله  می شود  وبیان می کند که مقاله  از چند بخش  تشکیل  شده است .

3-    روش تحقیق

در این بخش سوالات اساسی مقاله ، فرضیه ها ، جامعه آماری ، نمونه گیری ، روشهای گرد آوری  اطلاعات وروش  تجزیه و تحلیل  اطلاعات وسایر مسائل   مربوط  توضیح داده می شود .

4-    اطلاعات و داده ها

در این قسمت  یافته های آماری  وغیر آماری تحقیق که مواد خام تجزیه و تحلیل را تشکیل می دهد ذکر می گردد.

 

5-    تجزیه و تحلیل

در این قسمت به تجزیه و تحلیل داده ها واطلاعات که در راستای هدف  تحقیق  وآزمون  فرضیه ها ست،  پرداخته می شود تمام قسمت اصلی  تحقیق  وکار علمی  درقسمت  تجزیه و تحلیل  مقاله شکل می گیرد . حدوداً نیمی از هر مقاله علمی مختص  تجزیه و تحلیل  می باشد .

6-    نتیجه گیری :

عمده ترین قسمت  مقاله بعد از تجزیه و تحلیل ،  مباحث  مربوط به نتیجه گیری  ،‌جمع بندی  یا ملاحظات پا یانی است . در این جا نتایج  حاصل از بررسی  وآزمون  فرضیه ها مورد بحث  قرار می گیرد واز نتیجه  حاصل از تحقیق  در جهت دستیابی  به اهداف  جدید استفاده می گردد. 

7-    فهرست منابع

در این بخش  فهرست  منابع  وماخذ  ذکر می شوند  مجله های علمی گاه سبک خاصی در نحوه  ارجاع دهی  دارند . لذا در هنگام نگارش  سبک و شرایط  ذکر شده در مجله  باید رعایت  شود .

8-    ضمایم

دراین قسمت  محقق می تواند نقشه ،  آمار ،  تصویر ،  نمودار و هر آنچه  را که بر غنای مطلب می افزاید و به درک مطالب  ارایه شده کمک  می نماید را ضمیمه  مقاله کند .

ملاحظات مربوط  به تدوین  مقاله علمی

1-    نویسنده باید از پرداختن به حاشیه ها خودداری نماید یعنی موضوعات فرعی وغیر ضروری  را بیان نکند.

2-     از تکرار  غیر ضروری  مطالب  مقاله خود داری کند.

3-     از منابع وماخذ  به روش  مورد نظر  مجله استفاه کند.

در فهرست  منابع وماخذ توجه به چند نکته ضروری است :

 باید اطلاعاتی در خصوص  نویسنده ، مقاله ، ناشر،  محل نشر و... وجود  داشته باشد  این امر در دو شکل صورت می پذیرد.

 APA: این فرم  بیشتر در ایران رایج است که در آن سال انجام تحقیق بعداز نام ،نام خانوادگی و نام در پرانتز قرار می گیرد .

 MLA: دراین سیستم سال چاپ  اثر  در قسمت  آخر  وبدون  پرانتز  قرار می گیرد

سیستم های ارجاع دهی هم متفاوت  است ودر اشکال زیر صو رت می پذیرد  :

-ارجاع دهی به متن

-زیر نویس

زیر نویس ها می توانند  دارای شماره مسلسل باشند یا از آن استفاده نشود .

4-    مقاله  علمی  از لحاظ  آداب  نگارش  باید بدون غلط  باشد .

5-  باید  بین مطالب ،  عنوان اصلی وفرعی ، چکیده،  مقدمه ومتن همواره ارتباط وانسجام وجود داشته باشد وتصاویر  ، جداول  ونمودار های  استفاده شده ، مرتبط  با بحث باشند ومحل  مناسب  درج آن ها مشخص گردد .

6-  در انتخاب  فونت ،  حاشیه ها ، پاراگراف  بندی ، عناوین اصلی و فرعی و... دقت لازم صورت  بگیرد و مقاله از ظاهر فیزیکی تمیز وشکیل و زیبا برخوردار باشد .

7-     اخلاقی  علمی و آکادمیک ایجاب می کند که نویسنده  مقاله آن را فقط برای یک مجله علمی – پژوهشی  ارسال  کند.

8-     حتی الامکان علاوه بر نسخه کاغذی باید یک نسخه  نرم افزاری  مانند فلاپی ، CD و... توسط  محقق ارسال شود .

9-     عنوان مقالات وکتب  مورد استفاده  در فهرست  با حروف  کج تایپ شود

10-رعایت کردن قرار دادها در عمل

به هنگام استفاده از نام ،  تاریخ ،  عدد و رقم و... حتما در فهرست  منابع و ماخذ به منبع  آن  ارجاع داده شود.

11-به کاربردن نشانه ها، مقیاسهای رایج  وبین المللی  با توجه به رشته علمی مورد نظر  ویکسان سازی آن ها .

12- در صورت  فارسی  بودن مقاله باید معادل لاتین واژه های تخصصی، اسامی و... اشاره شود

پایان نامه تحصیلی یا پروژه را چگونه تدوین کنیم!


مقدمه
برای نوشتن یک پایان نامه یا پرژه تحصیلی در یک چهار چوب علمی محقق ناگزیر به رعایت اصولی است که هم نگارش مطلب برای وی آسانتر شود و هم مطالعه آن برای دیگران به سادگی امکان پذیر باشد این اصول سه گانه به شرح ذیل میباشند .
1) اصول تنظیم و تدوین مطلب
2) اصول نگارش و نوشتن مطلب
3) اصول منابع و مآخذ مطلب
اصول تنظیم و تدوین مطلب در پایان نامه ها :
معمولا یک پایان نامه تحصیلی به صورت زیر تنظیم میگردد :
1) صفحه عنوان
2) پیشگفتار و در صورت نیاز تشکر و قدر دانی
3) فهرست مطالب
4) فصل اول – طرح تحقیق
5) فصل دوم –پیشینه تاریخی تحقیق
6) فصل سوم _ روش تحقیق
7) فصل چهارم _ ارائه یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آن
8) فصل پنجم _ خلاصه تحقیق و ارائه پیشنهادها
9) فهرست منابع و مآخذ
10) پیوست
1)عنوان تحقیق
عنوان تحقیق و صفحه اولین صفحه ای است که بیننده با آن واجه میشود و گاه روی جلد پایان نامه را در بر می گیرد و معمولا مشتمل بر اطلاعاتی به صورت ذیل است :
الف) عنوان پایان نامه
ب ) نام کامل استاد راهنما
ج ) نام کامل محقق یا محققین
د ) نام مرکز یا دانشگاهی که پایان نامه در آن تقدیم میگردد .
ذ ) نوع مدرک ( برای مثال : پایان نامه دوره کارشناسی ارشد صنایع دستی )
و ) تاریخ ارایه پایان نامه
2) پیشگفتار و تشکر و قدر دانی :
این بخش گر چه از ضروریات نیست ولی گاهی وجود آن لازم است که باشد و این قسمت میتواند شامل اطلاعات مختصر و مفیدی از هدف ، دامنه و وسعت تحقیق باشد که قبل از مطالعه کامل تحقیق به خواننده اطلاعاتی را در اینباره خواهد داد و تصویر و برداشتی از کل تحقیق را برای خواننده روشن میکند . محقق میتواند در پایتن پیشگفتار از فرد یا افراد با موسساتی که او را در انجام تحقیقش کمک و راهنمایی کرده اند ، سپاسگزاری کند .
3) فهرست مطالب :
فهرست مطلب که میتواند شامل یک یا چند صفحه باشد هدفی جز دادن دید و آگاهی از مطالب مندرج در پایان نامه به خواننده ندارد و خواننده را قادر خواهد ساخت به سرعت و دقت و سادگی ، مطلب دلخواه خود در پایان نامه را بیابد .
4)فصل اول _ طرح تحقیق :
طرح تحقیق یکی از ارکان اساسی و اصلی پایان نامه است و محقق قبل از آنکه به انجام تحقیق مبادرت ورزد ، باید این فصل را تهیه و تنظیم نماید و به سرعت استاد راهنما و یا هر فرئد دیگری که محقق قصد دارد نتایج تحقیق را به او گزارش دهد ، برساند . ÷س از تاید استاد راهنما محقق موظف است طبق طرح تنظیم شده در پی انجام تحقیق بر آید . مهمترین قسمتهای طرح تحقیق عبارتند از :
4-1- عنوان تحقیق ؛ باید شناختی دقیق و روشن از حوزه ی موضوع تحقیق را عرضه دارد و خالی از هرگونه ابهام و پیچیدگی باشد .
4-2-مقدمه یا تاریخچه ای از موضوع تحقیق : در این قسمت مختصری از نظرات و تحقیقات مربوط به موضوع و یا مسایل و مشکلات حل نشده در این حوزه و همچنین توجه و علاقه جامعه به این موضوع اشاره میشود .
4-3-تعریف موضوع تحقیق : در این قسمت محقق موضوع مورد علاقه و یا نیاز احساس شده خود را در حوزه تحقیق بیان میدارد و عوامل موجود در موقیعت را تعریف و تعیین میکند .
4-4-هدف یا هدفهای کلی و آرمانی تحقیق : این قسمت باید با جملات مثبت و کلی طرح شود و ازطولانی شدن مطالب پرهیز شود
4-5-روش انجام تحقیق : در این قسمت پژوهشگر روش کاری خود را بیان میدارد و شیوه های گوناگونی را که در گرد آوری مطالب خود به کار برده ذکر میکند و همچنین اگر روش آماری خاصی را در تهیه و تدوین اطلاعات به کار برده آن شیوه را بیان میکندو بیان آن یکی از ملزومات است .
4-6-اهمیت و ارزش تحقیق : با توجه به تشابه این قسمت از طرح تحقیق با تعریف موضوع تحقیق که در آن محقق نیاز خود را در آگاهی به نتایج مطالعه عنوان میسازد ، در این قسمت منابع شخصی یا علمی که از خاتمه تحقیق به محقق دست میدهد ، بحث میشود .
4-7- محدودیت های تحقیق : محدودیت هایی که کنترل آن از عهده محقق خارج است مانند انتخاب نوع بافته ها و یا زیر اندازها و دیگر محدودیت هایی که کنترل آن در دست محقق است مانند موضوع و محل تحقیق و ...
4-8- تعرف واژه ها : در این قسمت محقق باید واژه هایی که ممکن است برای خواننده آشنا نباشد تعریف کند مثلا در منطقه ای گره، ایلمک و در منطقه ای دیگر خفت و در جاییی دیگر به واژه ای دیگر خوانده میشود محقق باید واژه های نا آشنا را در این بخش معنی کند .
4-9-خلاصه فصلها: در این قسمت خلاصه ای اشاره وار از فصلهای آتی آورده میشودتا خواننده بتواند تصویری واضح از دیگر قسمتهای پایان نامه در ذهن خود ترسیم کند .
این مطالب میتواند اگر درست بیان شود فصل اول پر باری را برای تحقیق ما محیا سازد !
5)فصل دوم پیشینه تاریخی موضوع تحقیق :
این فصل حاوی خلاصه ای از مطالعات انجام شده در با ره موضوع تحقیق است این بخش از تحقیق یکی از ارکان اصلی و به تعبیری دیگر یکی از پایه های تحقیق میتواند باشد اگر محقق از ÷یشینه مطالعاتی تحقیق آگاهی داشته باشد به دنبال موضوعات تکراری نخواهد رفت و حتی میتواند با دلایل و برهان های ریشه دار و با پایه به نقد آثار گذشته بپردازد .

6)فصل سوم روش تحقیق :
در این قسمت معمولا به تفصیل در باره مطالبی به قرار ذیل بحث میشود:
الف) روش تحقیق در این قسمت محقق به توضیح و توجیه روش تحقیقی خود میپردازد و انواع مختلف روشهای تحقیقی ، هدف و موضوع پژوهشی خود ، مناسب دانسته است میپردازد.
ب) آزمودنی ها در این قسمت محقق به سوالاتی از قبیل :
1) آزمودنیها شامل چه اشخاص یا آیتمهایی هستند ؟ برای مثال او میگوید آزمودنیهای ما فقط شامل گبه بود.
2) تعداد آزمودنیها چند تا بود ؟ مثلا 500 نمونه گبه و حتی میتواند فرد هم باشد مانند : 500 نفر بافنده گبه .
3) با توجه به موضوع و هدف آیا افراد یا تعداد انتخاب شده مناسب هستند ؟ محقق باید با دلایل و برهانهای قاطع این بخش را برای خواننده ثابت کند و بقولی هدف خود را با عمل هماهنگ سازد .
4) نوع گزینش و تقسیم آزمودنیها به چه ترتیب صورت گرفته است ؟ محقق باید به این موضوع اشاره کند که موارد انتخاب شده به چه دلیل منتخب نگارنده بوده است و چرا مثلا به جای گبه از گلیم استفاده نکرده و ...
5)آزمودنیها از چه خصوصیات ویژه ای برخوردار هستند ؟ پژوهشگر باید به خوانندگان بگوید که خصوصیات آیتمهای انتخابی چه بوده است که او آنها را انتخاب کرده است او باید ویژگیهای انتخاب موضوعات مورد بحث خود را برای خواننده مشخص کند برای مثال بگوید چون میخواستیم نوع گره کاربردی در گبه ها را بررسی کنیم 500 نمونه گبه را انتخاب کردیم و یا ...

ج) روش جمع آوری اطلاعات : پژوهشگر پس از تعیین روش تحقیق باید روش جمع آوری اطلاعات را برای خواننده بیان کند که میتواند با استفاده از شیوه های مشاهده ، مصاحبه ، میدانی ، پرسشنامه ای وکتابخانه ای و یا حتی اینترنتی باشد .
د)متغیر های مستقل و وابسته : در این قسمت محقق به طور جدا گانه متغیر های متغیر های مستقل و وابسته را تعیین و تعریف میکند و با این کار هم مسیر مطالعه خود را مشخص میسازد و هم برای محقق دیگری این امکان را به وجود می آورد که در صورت تمایل ، بتواند در تحقیق مشابه همین متغیر ها را مورد بررسی قرار دهد .
ذ- روش اماری : در این بخش محقق باید از شیوه آماری بکار رفته در تحقیقش یاد کند و ضمن توصیف روش آماری استفاده شده در تحقیق به وضوح و خارج از هر گونه ابهام و پیچیدگی فرمولها و سطوح معنی دار به کار رفته در تحقیق را بیان دارد برخی از روشهای آماری که در کاهای تحقیقاتی عبارتند از :
1) فراوانی و درصد
2) ضریب همبستگی
3) آزمون – تی
4) آزمون – اف
7- فصل چهارم – یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها :
این فصل در واقع هسته اصلی تحقیق است و احتمالا مشتمل بر بحث های کلامی ، جدولها ، شکلها ، نمودارها و نیز تجزیه و تحلیل اطلاعات است .
8- فصل پنجم – خلاصه تحقیق و پیشنهادها :
این فصل شامل دو قسمت اصلی ، یکی خلاصه تحقیق و دیگری پیشنهادها ست .
الف- این بخش یکی از مشکلترین بخشهای پایان نامه است . یک خلاصه مناسب ترکیبی از دو نوع اطلاعات است :
1_ اطلاعات و یافته هایی که محقق از تحقیق جاری خویش به دست آورده است .
2_ اطلاعات و یافته هایی که محقق از طریق مطالعه تحقیقات و نوشته های دیگران جمع آوری کرده است و کلا در نوشتن پایان نامه ، رعایت نکات زیر حائز اهمیت است :
الف) ارائه یافته ها و نتایج برجسته به صورت منظم .
ب ) استفاده از یافته های تحقیق جازی برای تایید یا رد فرضهای تحقیق
ج ) بکار گیری مطالب مندرج در فصل پیشینه تاریخی در رد یا تایید تحقیق (هرجا که لازم بود ) .
پیشنهاد ها :
تحقیقاتی که در زمینه های مختلف از جمله فرش دستباف صورت میگیرد لزوما باید با پیشنهاد هایی همراه باشد که در بهینه سازی رنگرزی ، بافت ، طراحی و در نهایت به سازی تولید فرش انجامد .
این بخش که به ازائه راهکارها میپردازد خواهد توانست بخشی از موانع را متلاشی کند و برای مسئولان چراغ راهی باشد.
9- فهرست منابع و مآخذ :
در این قسمت تمام منابع و مآخذ ، از قبیل کتابها ، مقاله ها ، مجله ها ، رساله های چاپ شده و چاپ نشده را به ترتیب حروف الفبای نام فامیل و نویسنده و یا مترجم و به صورت در هم از نظر نوع آنها نوشته میشود .
10- پیوست :
شامل مطالب و مدارکی است که در درک و فهم خواننده از پایان نامه کمک چندانی نمیکند و میتوان از پرسشنامه ها ، آزمونها ، نامه های نوشته شده به افراد و موسسات و سایر وسایل جمع اوری اطلاعات نام برد