راهنمای کسب کارشناسی ارشد/دکترای مدیریت

مشاوره و ارائه دروس و اطلاعات لازم برای توفیق در کسب مدرک

راهنمای کسب کارشناسی ارشد/دکترای مدیریت

مشاوره و ارائه دروس و اطلاعات لازم برای توفیق در کسب مدرک

نقشه ادراکی

نقشه ادراکی

نقشه ادراکی به عنوان ابزاری برای جایگاه سازی برندها در بازار موجود مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار مهم، با به تصویرکشیدن ادراک مخاطبین هر بازار از جایگاه حضور رقبا در بازار و درک افراد نسبت به برندهای رقیب و نیز جایگاه رقبا نسبت به یکدیگر اطلاع می دهد و این امکان را می دهد تا با تعریف شاخص های ادراکی گوناگون بتوان در راستای تدوین جایگاه جدید برند (Positioning ) و یا تغییر جایگاه برندهای موجود(Re-Positioning ) اقدام دقیق تری صورت گیرد.


مقدمه:
امروزه این موضوع اساسی برای بازاریابان  مورد سوال می باشد که جایگاه محصولاتشان در اذهان مصرف کنندگان کجاست؟ این موضوع ما را با مفهوم جایگاه کالا آشنا می نماید. همانگونه که از نام آن پیداست جایگاه محصول ما را به سمت معیارها و ارزش هر کدام از آنها در ذهن مصرف کنندگان هدایت می نماید. یکی از مهمترین تکنیکهای مرسوم جهت مشخص نمودن جایگاه محصولات یک شرکت نسبت به رقبای آن روش ترسیم نقشه ادراکی یا  Perceptual mapping       می باشد. اما از آنجا که برای استفاده از این تکنیک نیازمند ابزارهای رتبه بندی و همچنین ابزارهای علمی تصمیم گیری نیازمندیم، لذا به سراغ یکی از این ابزارهای قدرتمند که همانا روش تحلیل سلسله مراتبی یا AHP می باشد رفته و از آنجا که به نظر گروهی از مصرف کنندگان به عنوان نمونه و یا جمعی از خبرگان امر نیازمندیم از متد روش تحلیل سلسله مراتبی گروهی استفاده می نماییم. در این روش عوامل مورد نیاز تصمیم گیری را به چهار سطح هدف، معیارها ، (در صورت وجود داشتن) زیر معیارها و همچنین گزینه ها تقسیم می نماییم. لازم به ذکر است از این روش در صورتی می توان استفاده کرد که شاخصهای تصیم گیری (معیارها) قبلآ مشخص گردیده باشد. به همین جهت قبلآ متغیرهای اثر گذار را مشخص می نماییم. از آنجا که تعداد این متغیرها برای خرید گوشی تلفن زیاد می باشد و با توجه به کم بودن تاثیر برخی از آنها ابتدا باید به طریقی تعداد متغیرها را کاهش داده و متغیرهایی با اثر گذاری بیشتر را به عنوان معیار و شاخص در تحلیل سلسله مراتبی مورد استفاده قرار دهیم.
 
بیان مسئله:
از آنجا که در دنیای امروز تغییرات پر سرعت، سازمانها را برای حرکت روبه جلو در بازارهای مصرف در تکاپو قرار داده است و همچنین تغییر دائمی ذائقه مصرف کنندگان سازمانها را ناچار به رصد دائمی خواسته های بازارهای هدف نموده است. امروزه کلید این امر دقت نظر در رفتار مصرف کننده می باشد که با توجه به پیچیدگیهای روانی بشر امروز،  رصد نمودن این خواسته ها نیز پیچیده و مشکل می نماید. به همین علت پیش بینی عوامل اثر گذار بر فرایند تصمیم گیری مصرف کنندگان به امری حیاتی تبدیل گردیده است. با توجه به پیچیدگی ذکر شده دیگر به سادگی نمی توان با دانش محدود و با ابزارهای کهنه به این امر دست یازید. آنچه که جایگاه سازمان را در عرصه رقابت تثبیت می نماید شناخت آنچه که مصرف کننده در ذهن خود از محصولات ارائه شده ساخته و پرداخته می نماید می باشد. اینجاست که مفهوم جایگاه کالا خود را می نمایاند.
فیلیپ کاتلر جایگاه یک کالا را اینگونه تعریف میکند: جایگاه یک کالا، مکانی است که آن کالا در مقایسه با کالاهای رقیب در اذهان مصرف کننده اشغال می کند. اگر یک کالا از نظر مصرف کنندگان در بازار با کالای موجود دیگری مشابه تلقی گردد، دلیلی برای خرید آن وجود نخواهد داشت. (کاتلر و آرمسترانگ 1385)  به همین جهت (جایگاه یابی محصول) بازاریابان داده های متناسب و مرتبط با محصول را از منابع مختلف جمع آوری کرده و با استفاده از رو شهای خاص، جایگاه، رتبه و محصول خود را در ذهن مصرف کنندگان مشخص می نمایند.  اما عملی نمودن آن همواره با مشکلاتی روبرو می باشد. دلیل عمده این مشکلات نیز به متغیرهای کمی و کیفی در مسئله بر می گردد. فارغ از این که فرآیند موقعیت یابی درباره یک محصول جدید هنوز معرفی و عرضه نشده صورت می گیرد یا درباره موقعیت یابی مجدد محصولی که موجود است، مهم آن است که درک روشنی از موقعیت یابی محصولات رقابتی انتخاب شده صورت گیرد. یک ابزار مفید برای انجام چنین کاری استفاده از نقشه ادراکی است.
تعاریف متعددی از نقشه ادراکی (Perceptual map)  در دست می باشد. Benedict (1994) می گوید: نمایش و ارائه تصویری از موقعیت های محصولات یا نا مهای تجاری مختلف در محیط رقابت با توجه به دو یا چند ویژگی تعیین کننده را فراهم می نماید.
لذا در این قسمت بر آنیم تا نقشه ادراکی گوشی تلفن همراه (جایگاه رقابتی محصول کارخانجات مختلف) را با استفاده بازار موبایل ترسیم نماییم.
اهداف اساسی تحقیق:
 تعیین اینکه جایگاه تولیدکنندگان مختلف بازار موبایل از لحاظ معیارهای مورد توجه مصرف کنندگان در زمان خرید گوشی موبایل، چگونه می باشد. روشن شدن این مساله باعث می شود تا شرکتها به نقاط ضعف و قوت خود در مورد هر یک از معیارهای مهم از نظر مصرف کنندگان پی برده و به تصمیم گیری در جهت اصلاح یا تقویت خود در راستای اولویتهای مد نظر مصرف کنندگان بپردازند.
 
مروری بر ادبیات موضوع:
اصولا" این موضوع که اولویتهای مصرف کننده در زمان خرید یک محصول چیست و در پی آن چگونگی جایگاه محصول ارائه شده توسط ما، مستلزم رتبه بندی اولویتهای مصرف کنندگان در مورد یک محصول به خصوص می باشد. لذا باید در مورد چگونگی این اولویتها توسط مدیران بازاریابی تصمیم گیری شود.
آلبرز در مقاله ای اشاره ای به تحقیقات هاتلینگ در سال 1929 داشته است. هاتلینگ در تحقیقات خود دریافته بود که رقابت ناشی از جایگاه یابی محصول در محیطی با ویژگ یها و شرایط مکانی مشترک، میتواند منجر به نوعی دسته بندی جایگاه ها شود. (Albers, 2001 ) در سال 1969 ، بازاریابی به نام جک تروت جایگاه یابی را بدین صورت شرح داده است " جایگاه یابی، بازی است که افراد در آن به اثبات حضور خود در بازار می پردازند". .(Trout, 1969, 51)  (سعیدنیا و فیروزیان ، 1386)
همانگونه که پیشتر اشاره شد یکی از تکنیکهای جایگاه یابی ترسیم نقشه ادراکی محصولات شرکتهای مختلف با توجه به وزنی که خریداران به هر یک از معیارهای دخیل در انتخاب و خرید محصول          می باشد. (ماینور و موون ، 1388). این تکنیک به طور وسیعی از دهه 1960 استفاده می گردد (Kim,1996 ). برای استفاده از تکنیک ترسیم نقشه ادراکی از روشهای مختلفی استفاده گردیده است.
Festervand در سال 2004 با استفاده از روش مقیاس چند بعدی (Multi Dimensional Scaling ) نقشه ادراکی شهرهای صنعتی در جنوب شرقی آمریکا را ترسیم نمود. Kim و همکارانش در سال 2006 با استفاده از روش تحلیل عاملی (Factor Analisys ) به ترسیم نقشه ادراکی آژانسهای مسافرتی آنلاین پرداخت. همچنین سعیدنیا و فیروزیان (1386) جهت مشخص نمودن نقشه ادراکی در صنعت لوازم خانگی از این متد استفاده نمودند. در صورت مشخص بودن شاخصهای تصمیم گیری توسط خریداران می توان از روش AHP (فرایند تحلیل سلسله مراتبی ) استفاده نمود. این روش اولین بار توسط توماس .ال ساتی در دهه 1970 ابداع گردید. AHP اساسا" یک تئوری عمومی سنجش می باشد که توانایی حل مسائل پیچیده را در زمینه های مختلف کمی و کیفی دارد. این قابلیت بالا در حل مسائل تصمیم گیری باعث کاربرد وسیع آن در موضوعات مختلف گردیده است. همچنین این روش استفاده های متنوعی در تحقیقات  بازاریابی صورت می گیرد. خصوصآ در مواقعی که نیاز به تصمیم گیری یا رتبه دادن به گزینه های پیش رو مطرح می باشد، این روش بسیار کارا می باشد.
کتابی و همکاران (1381) از این تکنیک در مشخص نمودن آمیخته بازاریابی شرکتهای کاشی سازی استفاده نموده اند.Liu  و Shih  (2005) این روش را جهت پیشنهاد محصول بر اساس ارزش دائمی مشتری به کار بردند. Huang  و همکاران (2008) نیز این تکنیک را در صنعت توریسم جهت مشخص کردن آمیخته مناسب توزیع به کار گرفتند.
 
روش تحقیق:
در این  تحقیق از روش توصیفی میدانی استفاده گردیده است. ابتدا طی پرسشنامه ای با استفاده از نظر خبرگان بازار تلفن همراه 9 متغیر مورد توجه خریداران گوشی تلفن همراه مشخص گردید. سپس از آنجا که تعداد این متغیرها برای استفاده در روش AHP زیاد بوده و همچنین مشخص نبودن میزان اهمیت هر یک از آنها در تصمیم گیری خرید، با استفاده از روش تحلیل عاملی سه عامل اصلی که در برگیرنده 8 متغیر بوده است مشخص گردید. پس از مشخص گردیدن شاخصهای تصمیم گیری (که همان عوامل حاصل از تحلیل عاملی می باشد) با استفاده از روش AHP ساختار سلسله مراتبی شامل سطوح اهداف، معیارها و گزینه ها تشکیل گردیده است. بدین جهت پرسشنامه ای شامل 18 سوال که در بر گیرنده 18 مقایسه زوجی در سطوح مذکور توزیع گردید. سپس بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل سطوح فوق نسبت به ترسیم نقشه ادراکی اقدام گردید.

ادامه مطلب ...

خلاصه حسابداری مدیریت

http://s1.picofile.com/file/7717397953/jalasat_1_ta_7.pdf.html 

 

 خلاصه حسابداری مدیریت

منابع : حسابداری مدیریت انتشارات سازمان حسابرسی نوشته دکتر شباهنگ

جلسه اول:

حسابداری مدیریت : یک شاخه بین رشته ای است.

حسابداری سنتی بیشتر در راستای ثبت ، طبقه بندی و تلخیص هزینه ها و درآمد ها یک یک بنگاه اقتصادی و

یا غیر اقتصادی می پردازد. و گزارش های که از حسابداری سنتی انتظار می رود در قالب یک سری گزارشهای

روتین و استاندارد است. که در دوره های مشخصی تحت عنوان صورتهای مالی تهیه می شود. عمده استفاده

کنندگان این گزارش ها ، مدیران خارج از سازمان یا بنگاه اقتصادی است از قبیل دارایی ، دیوان محاسبات ،

سازمان حسابرسی و سایر دستگاه های نظارتی.

اطلاعات مورد نیاز در این صورتهای مالی بر اساس نیازهای دستگاه های نظارتی انجام می گیرد و تاثیر قابل

توجهی در تصمیم گیری های مدیریتی ندارد.

از جمله مهمترین صورتهای مالی می توان به ترازنامه ، صورت سود و زیان و حقوق صاحبان سهام )سرمایه(

اشاره شود که عمدتاً به صورت دوره یک ساله و در پایان سال مالی تهیه می شود.

عمدتاً به صورت استانداردهای معمول در حسابداری تدوین می شود.از جمله نقایص حسابداری سنتی می توان

به کمبود اطلاعات مورد نیاز مدیران در تصمیم گیری ها اشاره نمود طوری که با توجه به تغییرات سریع در

قیمت های اولیه و سایر نهاده های خدمات و تولید اطلاعات مربوط به صورت های مالی برای تصمیم گیری

کافی نخواهد بود به عنوان مثال نمی توان با استفاده از آن قیمت واقعی تمام شده کالا و خدمات را تعیین نمود

و به تبع آن نمی توان قیمت رقابتی را برای هر یک از کالا و خدمات و حاشیه سود آنها محاسبه نمود و بدین

ترتیب تصمیم گیری برای تولید اقلام مختلف مشکل خواهد بود.

بازارشناسی و مسائل بازاریابی

 http://s3.picofile.com/file/7717393866/BAZAR.pdf.html

بازاریابی رابطه مند  هنر کسب وکار امروز است. برای حفظ مشتریان کلیدی (سود آور) موجود، مهارت در ایجاد ارتباط صحیح با مشتری ضروری است. تئوری بازار یابی بدوی یا کلاسیک، عمدتاً به انجام معامله توجه داشت وبه حفظ مشتریان اهمیتی نمی داد. اما با گسترش رقابت و اشباع شدن بسیاری از بازارها و تغییرات پیوسته در محیط و ترکیب جمعیت، شرکتها با این واقعیت روبرو شدند که امروزه دیگر مانند گذشته شرکتها با یک نظام اقتصادی روبه گسترش و بازارهای درحال رشد روبرو نیستند. امروزه هر مشتری ارزش ویژه خود را دارد و اینک شرکتها برای به دست آوردن سهم بیشتری از بــــازار ثابت یا روبه کاهش باید مبارزه کنند، بنابراین هزینه های جذب مشتریان جدید روبه افزایش نهاده است.

بسیاری از شرکتها مدعی بکارگیری و پیاده سازی استراتژی‌های مبتنی بر بازاریابی رابطه‌مند هستند ولیکن به وضوح دیده می شود که میزان موفقیت آنان یکسان نیست. جهت بررسی چرایی و عوامل کلیدی موثر بر موفقیت بازاریابی رابطه مند باید بتوان به سوالات زیر پاسخ گفت:

چرا بازاریابی رابطه مند اهمیت یافته است؟چرا شرکتها و مصرف کنندگان به دنبال برقراری ارتباط با دیگر شرکتها و مشتریان هستند؟ چرا برخی از روشها در بازاریابی رابطه مند موفقتر از سایر روشها بوده اند؟

در این مقاله سعی می شود تا با معرفی مفاهیم کلیدی بازاریابی رابطه مند و تجمیع اطلاعات لازم جهت پاسخگویی به سوالات فوق، مفاهیم نظری لازم جهت به کارگیری صحیح استراتژی‌های مبتنی بر بازاریابی رابطه‌مند فراهم شود.

مقدمه

تحقیقات نشان می دهند که هزینه جذب مشتریان جدید ۵ برابر هزینه حفظ مشتریان کنونی است. شرکتها دریافته اند که از دست دادن یک مشتری چیزی بیش از، ازدست دادن یک قلم فروش است، بلکه به معنی از دست دادن کل جریان خریدهایی است که مشتــری می توانسته در طول زندگی یا دوره زمانی که مشتری بوده، انجام دهد (کاتلر، ۲۸٫۱۹۹۹).همچون بسیاری از ایده های نوین کسب وکار که وارد ادبیات بازاریابی شده اند، بازاریابی رابطه مند در سالهای اخیر به طور گسترده ای استفاده شده است. اما از آنجا که شک و تردید بسیاری در معنی و مفهوم بازاریابی رابطه مند به چشم می خورد کمی دقت و تأمل بیشتر در این رابطه ضروری به نظر می رسد به لحاظ مفهوم، بازاریابی رابطه مند در میان مجموعه ای از تاکتیک های بازاریابی جای داده شده که به تحلیل و تعامل بین خریداران و فروشندگان می پردازد. برای بعضی، بازاریابی رابطه مند تنها به معنی پایگاه داده ای از مشتریان است. اما این درحالی است که هسته مفهومی آن به تعهد و اعتماد اشاره دارد. بازاریابی رابطه مند در سه سطح مفهومی قابل بررسی است که در این مجال به آن پرداخته خواهدشد. در دنیای امروز، خریداران برای تصمیم گیری در فرایند خرید، با سوالات و اما و اگرهای بسیاری روبرو هستند. تنوع کالاها و محصولات مختلف باعث شده اند مشتریان با حق انتخابهای فراوان مواجه باشند (Todor,2003.23). از سویی دیگر شرکتها دریافته اند که هزینه جذب مشتریان جدید پنج برابرهزینه حفظ مشتریان کنونی است و از دست دادن یک مشتری، تنها از دست دادن یک قلم فروش نیست، بلکه فراتر ازآن به معنی از دست دادن کل جریان خریدهایی است که مشتری می توانسته است در طول زندگی انجام دهداز اوایل سال ۱۹۸۰، بسیاری از شرکتها به برقراری تعاملات پایدار با تامین کنندگان و سایر ذی‌نفعان خود روآوردند و پس از آن در اوایل سال ۱۹۸۳واژه بازاریابی رابطه مند برای اولین بار مطرح شد(,۱۲۳۲۰۰۴Wanq,) در واقع سه عامل باعث ایجاد و افزایش محبوبیت بازاریابی رابطه‌مند در اواخر سال ۱۹۸۰و اوایل سال۱۹۸۱ میلادی شدند. اولین دلیل، بحران انرژی در اواخر سال ۱۹۷۰ بود که موجب بروز تورم بی سابقه در قیمت مواد اولیه تولیدی شد و بسیاری از شرکتهای آمریکایی فعال در زمینه صنایع الکترونیک، فولاد، آلومینیوم، مواد شیمیایی و منسوجات تحت فشار رقبای خارجی از میدان خارج شدند. بنابراین نگهداری مشتریان و برقراری روابط بلند مدت با آنان مورد توجه قرار گرفت. در همان زمان بازاریابی خدمات به عنوان شاخه ای جدید در علم بازاریابی شهرت و محبوبیت یافته بود. لنارد بری که نخستین پژوهشگر در زمینه بازاریابی خدمات بود در اوایل سال ۱۹۸۳واژه بازاریابی رابطه‌مند را ابداع کرد (sheth,2002 , 54-67) . از آنجا که ارائه خدمات مستلزم برقراری رابطه مستقیم با دریافت کنندگان خدمت بود، محققان توانستند که وفاداری مشتریان را حین برقراری تعاملات پایدار با آنان مورد تحلیل قرار دهند. نهایتا با مطرح شدن مباحث TQM (مدیریت کیفیت فراگیر)در سال۱۹۸۰، تولید کنندگان به دنبال کاهش تعداد تامین کنندگان ودر نتیجه دریافت مواد اولیه مورد نیاز با کیفیت بالاتر و هزینه کم تر بر آمدند که این امر مستلزم برقراری تعاملات نسبتا پایدار با تامین کنندگان بود. پس از موفقیت ژاپنی ها در توسعه روابط با تامین کنندگان بویژه در صنعت خودرو. این الگو مورد استفاده شرکتهای آمریکایی نیز قرار گرفت (Ibid, 54-67).

بازاریابی رابطه مند

بازاریابی رابطه مند اولین بار در دهه ۱۹۸۰ توسط تنی چند از صاحبنظران بازاریابی مطرح شد. اما اساس و پایه این شاخه از بازاریابی که رابطه تنگاتنگی هم با رفتار مصرف کننده دارد از دل تحقیقات مربوط به روابط بین خریــــــدار و فروشنده در کسب و کارهای متوسط و نسبتاً بزرگ بیرون آمده است. در این پارادایم به جای نگرش خصمـــانه به مقوله چانه زنی در هر معامله خریدار و فروشنده برای رسیـــدن به اهداف خود با یکدیگر به توافق می رسند و در یک قـــــالب طرح ریزی شده نسبت به هم تعهداتی پیدا کرده و روابط خود را شکل می دهند (پالمر و دیگران، ۱۹۹۴) .بازاریابی رابطه مند به ایجاد روابط بلندمدت و متقابل با افراد و سازمانها و گروههای ذینفع اشاره می کند و اساس آن برقراری ارتباطات مطلوب و موثر به منظور حفظ ونگهداری آنهاست. در بین گروههای ذینفع، مشتــری مهمترین بوده و بازاریابی رابطه مند مشتـــــری را به دیده یک دارایی می نگرد که مستهلک نمی شود و اگر چه در ترازنامه شرکتها جایی ندارد اما درحقیقت از همه آن اقلام مهمتــر است. بازاریابــــی رابطه مند، صرفاً به دنبال این نیست که خدمات را در مکان، زمان و قیمت موردتقاضای بازار هدف، دراختیارش قرار دهد، بلکه می خواهد چنان روابطی با بازار هدف ایجاد کند که مجدداً در آینده از او خرید و دیگران را نیز به این کار ترغیب کنند. بازاریابی رابطه مند به دنبال آن است که مشتریان بیشتری را حفظ کرده و مشتریان کمتری را از دست بدهد. برای روشن شدن موضوع به مدل سطل سوراخ دار توجه کنید.

تعاریف بازاریابی رابطه مند

تعاریف مختلفی توسط محققان و تئوری پردازان برای بیان معنی و مفهوم بازاریابی رابطه مند مطرح شده است که در ادامه برخی از آنان قید می شوند:بازاریابی رابطه مند، نگهداری مشتریان و توسعه روابط و جذابتر کردن هر چه بیشتر این رابطه با مشتریان است (Fontenot,2004,93   & Hyman  ) .

بازاریابی رابطه مند فهم ومدیریت ارتباطات مشتریان و تامین کنندگان می‌باشد ( al,2006, 4-16 (Palmer & et .

بازاریابی رابطه مند شناسایی، ایجاد، نگهداری و ارتقای روابط با مشتریان و ذی‌نفعان شرکت است که این امر از طریق ایجاد اعتماد در نتیجه عمل به تعهدات محقق می شود.(Gummesson,1994 , 213)

بازاریابی رابطه مند تلاش برای جلب مشارکت مشتریان ،تامین کنندگان و سایر ذی‌نفعان در فعالیتهای بازاریابی و توسعه شرکت است.

مدیریت بازارهای داخلی

برنامه ریزی بازارهای داخلی

فرهنگ و جو سازمانی و نگهداری کارکنان

مدیریت بازارهای داخلی

برنامه ریزی بازارهای داخلی

فرهنگ و جو سازمانی و نگهداری کارکنان

زنجیره مدیریت روابط     ( Tzokas , 2004 & Saren )

انواع بازاریابی رابطه مند

۱٫      مرگان و هانت در سال ۱۹۹۴ الگویی از انواع بازاریابی رابطه مند ارائه کردند.

۲٫      جهت دست‌یابی به روابط پایدار توجه به نکات زیر ضروری است :

۳٫      رابطه بین سازندگان قطعات و ملزومات و خریداران جهت تامین بهنگام و بهینه سازی کیفیت محصولات.

۴٫      رابطه بین سازمان و شرکتهای خدماتی مثل موسسات تحقیقات بازاریابی، آژانس های تبلیغاتی و…

۵٫      همسو کردن استراتژی با جایگاه رقبا، تغییرات تکنولوژی و سیاسی.

۶٫       برقراری رابطه بین سازمان و موسسات غیرانتفاعی جهت مشارکت در امور اجتماعی.

۷٫      مشارکت در طرح های تحقیق و توسعه با سازمانهای دولتی در سطح محلی و کشوری.

۸٫      ایجاد روابط بلند مدت بین شرکتها و مصرف کنندگان نهایی.

۹٫      ایجاد ارتباط و مشارکت با سایر شرکا مثل شرکتهای فعال در کانال های توزیع سازمان.

۱۰٫  ایجاد رابطه با واحد های عملیاتی سازمان.

۱۱٫  ایجاد روابط و مشارکت با کارمندان که منجر به برقراری (بازاریابی داخلی)درسازمان می شود.

برقراری روابط موثر با واحدهای استراتژیک کسب و کار سازمان.

مفهوم مدیریت در سخنان امیرالمؤمنین علی(ع)

مطلب اول : تدبیر
تدبیر به معنای اندیشیدن به فرجام امور،  نگریستن به عواقب مثبت یا منفی کارها، که به این معنا یکی از مفاهیم بنیادین مدیریت است، زیرا مدیریت در معنای فراگیرش طرح و برنامه ریزی برای کاری را گویند و برآورد نتایج آن کار قبل از دست یازیدن به آن می باشد.
تدبیر از ویژگیهای اساسی مدیر است و مدیر موفق کسی است که به تدبیر شهرت دارد و کسی است که امور را در جای خود می نهد
ادامه مطلب ...