-
عوامل اثرگذاربرانتخاب شاخصهای اثربخشی درسازمان/تئوریهای مدیریت پ
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:59
شاخصها در نظام مدیریت ابزار کارآمد هستند و از طریق آنها می توان از دست یافتن به اهداف از پیش تعیین شده در برنامـه ها آگاهی یافت. توجه عمیق به شاخصهای عملکردی در شناسایی و درک بهتر نارسائیها و کمبودها در سازمان کمک شایانی می کند. شاخصها معمولاً از نگرشها و موقعیتها سرچشمه می گیرند و مانند علایمی که مسیر را مشخص می...
-
عدم اطمینان محیطی
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:57
مقدمه مفهوم استراتژی با عدم اطمینان محیطی عجین شده است. بسیاری از صاحب نظران، مدیریت استراتژ یک را برخورد نظام یافته با یک وظیفه بزرگ در قلمرو مدیریت عمومی می دانند که موفقیت موسسه را تضمین و از پیشامدهای ناگهانی پیشگیری کرده و موسسه را با بستر حرکت خود یعنی محیط ارتباط داده و در برابر آن موضع گیری می نماید )انسوف،...
-
رسمیت
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:55
میزان تأکید بر مقدرات و رویه ها و روش های انجام کار به منظور هدایت رفتار کارکنان رسمیت نامیده می شود. عناصر تشکیل دهنده ی رسمیت عبارتند از: میزان مشخص بودن شرح مشاغل و مقدرات، میزان سرپرستی و نظارت بر افراد، میزان آزادی عمل داده شده به زیردستان و مدیران، میزان استاندارد شدن کارها، میزان وجود مقدرات و اجرای آن ها. اگر...
-
بررسی نگرش های مکتب کلاسیک ، نئوکلاسیک و نظریه های اقتضایی
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:52
کلاسیکها 1 مدیریت علمی علل پیدایش مدیریت علمی را باید در زمینه های فکری و اجتمایی حاکم بر غرب بویزه در اوایل قرن بیستم جستوجو کرد از نظر فکری تفکرحاکم بر مجامع غربی فلسفه اصالت عمل بود که بدنبال افزایش کارایی فرایند کار و ابداع روشهای نو در انجام کار بود. از نظر اجتماعی رواج تولید گرایی ،تشکیل واحد های بزگ اقتصادی و...
-
نقش اهمیت بهداشت وایمنی در محیط کاردر جهت تامین سلامت نیروی انسا
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:43
یکی از رسالتهای اساسی مدیریت منابع انسانی نگهداری کارکنان توانمند میباشد. از آنجا که اقدامات نگهداری، مکملی بر سایر اقدامات و فرایندهای مدیریت منابع انسانی است، حتی اگر عملیات کارمندیابی، انتخاب، انتصاب و سایر اقدامات پرسنلی به نحو بایسته انجام شود بدون توجه کافی به امر نگهداری نتایج حاصل از اعمال مدیریت چندان...
-
ساختار سازمانی
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:42
باید توجه داشت به همان نسبت که سازمان رشد می کند و در آن بخش های متعدد ایجاد می شود (طبق الگوی دوره عمر سازمان ) و ماموریت های آن تغییر می یابد ، لازم است ساختار سازمانی آن نیز تغییر کند . تقسیم سازمان های بزرگ به واحد های کوچکتر علاوه بر آثار اقتصادی ، در تعدیل منابع انسانی سازمان ها آثار کاملا مشخصی بر جای می گذارد...
-
نقش اقدامات رفاهی و کمکهای غیر نقدی در حفظ و نگهداری منابع انسان
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:37
مقدمه دنیای امروز دنیای سازمانهاست و نیروی انسانی باارزشترین منبع سازمانی محسوب میشود. ). نیروی انسانی یکی از ورودیهای سیستم سازمانی میباشد. هرچه سازمان بتواند نیروی شایستهتری جذب کرده و بتواند از آن نگهداری و استفاده موثرتری نماید در رسیدن به اهدافش موفقتر و نسبت به رقبایش پیشتر است. رقابت سازمانها در کسب سود...
-
تحلیل ویژگیهای نظام بیمه ای وبازنشستگی
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:33
مقدمه: برنامه های بیمه و بازنشستگی به منظور ایجاد امنیت اقتصادی و تامین معاش و زندگی مستخدم و خانواده در زمان بیکاری،بیماری، پیری و از کار افتادگی و بالاخره مرگ،تهیه و اجرا میگردد. بیمه کارکنان را میتوان به صورتهای مختلف طبقه بندی و مورد بحث قرار داد. از جمله طبقه بندی آنها به:بیمه تصادفات و نقص عضو در حین کار،بیمه...
-
حقوق و دستمزد
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:31
· مقدمه مدیریت جبران خدمت ( Compensation Management ) واژه ای است که بیشتر در کتب آمریکایی مطرح شده در حالی که ادعا شده است واژه مدیریت پاداش ( Reward Management ) که بیشتر در کتاب های انگلیسی آمده ، واژه جدیدتر و غنی تری است و در بعضی متون عنوان چنین فصلی را مدیریت استراتژیک انگیزش و پاداش قرارداده اند . واژه های...
-
موانع و مشکلات ارزشیابی کارکنان و مدیران
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:29
مقدمه: تعریف ارزشیابی: منظور از ارزشیابی عملکرد، فرآیندی است که به وسیله آن کارکنان در فواصل معین و به طور رسمی، مورد ارزیابی قرار می گیرند،شناخت کارکنان قوی و اعطای پاداش به آنها و ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد آنها و سایر کارکنان از جمله علل اصلی ارزیابی عملکرد است. اهمیت و ضرورت ارزشیابی: سازمان ها همواره در...
-
خط مشی های تعیین نیاز های آموزشی و راههای بر طر ف کردن این نیازه
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:27
مقدمه: نظام آموزشی تکمیل کننده نظام استخدامی به شمار می رود،و موجب شکوفا شدن تواناییها می گردد،نیروی جذب شده در سازمان به منزله یک ماده خام در اختیار مدیریت است و اگر تحت یک نظام آموزشی صحیح قرار گیرد توسعه پیدا می کند و بارور می شود، در واقع در کوره آموزش به انسان همچون فلز گداخته یا مذاب شکل دلخواه داده می شود ....
-
ارزشیابی
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:23
مقدمه: منظور از ارزشیابی عملکرد، فرایندی است که بوسیله آن کارکنان در فواصل معینی و بطور رسمی ، مورد ارزیابی قرار می گیرند. شناخت کارکنان قوی و اعطای پاداش به آنها و از این طریق ، ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد آنان و سایر کارکنان ،از جمله علل اصلی ارزیابی عملکرد است. در گذشته ،مدیران کلاسیک ارزیابی عملکرد را فقط به...
-
تامین منابع انسانی
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:21
تعریف تأمین نیروی انسانی یکی از مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی است. مدیر منابع انسانی لازم است در چارچوب برنامه برآورد و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، آن را از نظرکمی و کیفی به موقع تأمین و در اختیار واحدهای متقاضی قرار دهد. سیستم تأمین دستهای از روشها و فرایندها که چگونگی، چرایی و...
-
برنامه ریزی منابع انسانی و جذب و آموزش کارکنان
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:18
برنامه ریزی منابع انسانی را به شکل های مختلف می توان تعریف کرد . بعضی از تعاریف متداول به شرح زیر است: 1- از طریق طرح ریزی تلاش می شود منابع انسانی مناسب، به تعداد مورد نیاز ،در زمان مناسب و مکان مناسب به دست آید و از این راه ،هم سازمان و هم افراد سازمان به منافع مورد نظر خود برسند. 2- هدف طرح ریزی منابع انسانی در جهت...
-
ساختارهای سازمانی و رابطه آنها با عوامل کمی و کیفی منابع انسانی
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:16
ساختار سازمانی ساختار سازمانی بر حسب تعریف رسمی عبارت است از سیستم یا شبکه ای از ارتباطات و اختیار که افراد و گروههایی که وظایف مهمی را انجام می دهند به هم مرتبط می سازد.این راهی است که از طریق آن قسمتهای گوناگون یک سازمان تنظیم می شوند تا هم کاری را که باید انجام شود تقسیم کنند و هم نتایج عملکرد را هماهنگ سازند.یک...
-
کاربرد نظریه های مدیریت در منابع انسانی
پنجشنبه 25 آبانماه سال 1391 13:11
مدیریت منابع انسانی مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاستها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبههایی از فعالیت کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان ، ارزیابی عملکرد ، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان. مدیریت امور کارکنان حوزهای است...