X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

آشنائی با مدل تاپسیس TOPSIS

آشنائی با مدل تاپسیس TOPSIS

واژه TOPSIS مخفف Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution به معنی روشهای ترجیح براساس مشابهت به راه حل ایده‌آل است. این مدل توسط هوانگ و یون در سال 1981 پیشنهاد شد. در این روش m گزینه بوسیله n شاخص ارزیابی می‌شود. منطق اصولی این مدل راه‌حل ایده‌آل (مثبت) و راه‌حل ایده‌آل منفی را تعریف می‌کند. راه حل ایده آل (مثبت) راه حلی است که معیار سود را افزایش و معیار هزینه را کاهش می‌دهد. گزینه بهینه، گزینه ای است که کمترین فاصله از راه حل ایده‌آل و در عین حال دورترین فاصله از راه حل ایده‌آل منفی دارد. به عبارتی در رتبه‌بندی گزینه‌ها به روش TOPSIS گزینه هایی که بیشترین تشابه را با راه‌حل ایده آل داشته باشند، رتبه بالاتری کسب می‌کنند. فضای هدف بین دو معیار به عنوان نمونه در شکل 2-5 نشان داده شده است.  در اینجا A+ و A-  به ترتیب، راه حل ایده آل و راه حل ایده‌آل منفی است. گزینه A1 به نسبت گزینه A2 فاصله کمتری تا راه حل ایده آل و فاصله بیشتری را تا راه حل ایده آل منفی دارد 

دانلود چند مقاله علمی-پژوهشی تاپسیس

۱ - جایابی بهینه مراکز توزیع در فرآیند بازاریابی با استفاده از روشهای ریاضی TOPSIS

۲ - رویکرد منسجم TOPSIS-BSC جهت ارزیابی دانشکدههای مدیریت برتر دانشگاههای استان تهران

۳ - تعیین استراتژیهای بهینه محصولات شرکت های بیمه با استفاده از TOPSIS

۴ - تلفیق ANP فازی و TOPSIS تعدیل شده برای گزینش تأمین کننده راهبردی

۵ - ارزیابی عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با استفاده از TOPSIS

تاریخ ارسال: پنج‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 11:25 ق.ظ
نظرات (1)
دوشنبه 21 مهر‌ماه سال 1393 02:25 ب.ظ
رضا پولادی [ ]
امتیاز: 3 0
لینک نظر
سلام علیکم
خدا به شما توفیق و اجر دهد از ارائه مطالب سپاسگذاریم
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد