راهنمای کسب کارشناسی ارشد/دکترای مدیریت

راهنمای کسب کارشناسی ارشد/دکترای مدیریت

مشاوره و ارائه دروس و اطلاعات لازم برای توفیق در کسب مدرک
راهنمای کسب کارشناسی ارشد/دکترای مدیریت

راهنمای کسب کارشناسی ارشد/دکترای مدیریت

مشاوره و ارائه دروس و اطلاعات لازم برای توفیق در کسب مدرک

ترجمه 5

Theories pertaining to human motivation in the context of work typically evaluate the

Theories pertaining to human motivation in the context of work typically evaluate the satisfaction of needs from the perspective of (a) physical and psychological needs, (b) the relationship between tasks and rewards, or (c) a combination of needs and tasks and rewards in the context of the particular design of the work.

Theories such as Maslow’s (1987, 2000a) hierarchy of needs and Herzberg et al.’s (1993) motivation-hygiene theory suggest that humans are motivated by satisfying innate needs and desires. The expectancy theory, as described by Vroom (1995) and Lawler and Porter (1967) and Latham and Locke’s (1979) goal-setting theory suggests that the relationship between tasks and rewards provide motivation for the performance of and satisfaction with work. Theories such as Hackman and Oldham’s (1980) job characteristics theory postulate that the way organizations design work processes influences employee motivation and performance by satisfying innate needs and identifying value in the tasks accomplished through work. Reviewing human motivation in the context of work provides a multifaceted perspective of the effects of human motivation on job satisfaction and the value each theory may have for organizations and leaders.

Theories relating motivation to satisfy basic human needs to job satisfaction have provided a basis for investigating how humans interact with people and the organizations they work for to find satisfaction with their jobs. Maslow’s work is based on the assumption that human needs are inexhaustible one set of needs is satisfied another arises in its [lace, which means that needs are arranged in a hierarchy (Rollinson, 2005). Maslow’s (1987, 2000a) hierarchy of needs theory and Herzberg et al.’s (1993) motivation-hygiene theory represent two theories connecting how the satisfaction of basic human needs influences an employee’s attainment of satisfaction with his or her job.

Maslow's hierarchy of needs theory is one of the most well-known theories related to human motivation (Robbins, 2003). Maslow (1987, 2000a) theorized that most human behavior originates from a desire to satisfy progressive levels of innate needs. Lower-level needs are those related to physiologic, safety, and love; higher-level needs include esteem and self-actualization. Maslow based satisfying of needs such as hunger, thirst, desire for warmth and shelter, and feeling needed by other humans as the body’s response to deficiencies in physiologic, safety, and love needs(Maslow, 1987; Maslow, 2000a). Maslow indicated that until the satisfaction of needs at the lower levels occurs, higher-level needs remain irrelevant in terms of motivation. Once the human lower-level needs are satisfied, higher-level needs begin to emerge as motivators for human behavior.

Often, satisfying lower-level needs occurs extrinsically to the individual. Nothing within the individual provides the means for satisfying these needs without interaction with the environment, other humans, or a combination of both (Maslow, 2000b). In contrast, the satisfaction of higher-level needs is intrinsic and occurs through self-assessment, self-acceptance, and internal drive. However, environmental factors and other humans may affect satisfying higher-level needs. Maslow (1987, 2000a) described the healthy person as an individual who has satisfied physiologic, safety, and love needs enough to focus on esteem and self-actualization needs and suggested the motivating factor of needs constantly fluctuates (Maslow, 1987; Maslow, 2000a).

Controversies concerning Maslow’s (1987, 2000a) hierarchy of needs involve the inference that satisfaction of needs are innate and dependent upon the perception of each individual (Raymond, Mittelstaedt, & Hopkins, 2003; Trigg, 2004). Recent research conducted on manual laborers in Korea suggests culture may influence the perception of the order of importance for the levels of needs as described by Maslow (Raymond et al., 2003).

ـ نظریه های مربوط به محرک انسانی برای نمونه در زمینه کار، تامین نیازها را از چشم اندازهای زیر ارزیابی می کند.

a –  نیازهای فیزیکی و روان شناختی ط ـ رابطه بین تکالیف و پاداش ها و یا C ـ ترکیبی از نیازها و تکالیف و پاداش ها در زمینه طراحی خاص یک کار.

ـ نظریه هایی مثل نظریه سلسله مراتب نیازهای ماسلو و نظریه بهداشت محرک هرزبرگ نشان می دهد که انسان ها به وسیله نیازها و امیال درونی تحریک می شوند. تئوری انتظار که توسط وروم، لولر، پورتر تعریف شده و همچنین تئوری هدف ـ بافت لاسام، ولوک نشان می دهد که رابطه بین تکالیف و پاداش ها محرکی را برای انجام کار و رضایت از آن فراهم می کند. نظریه هایی مثل ها کمن و آلدهام تئوری ویژگی های شغلی به طور مسلم بیان می کنند که راهی که سازمان ها از آن طریق فرایند کار را طراحی می کنند و به وسیله تامین نیازهای ذاتی و شناسایی ارزش تکالیف انجام شده از طریق کار بر انگیزه کارگر تاثیر می گذارد. بررسی انگیزش انسانی در زمینه کار یک چشم انداز چند بعدی از تاثیرات محرک انسانی بر رضایت شغلی ایجاد کرده و همچنین اثری که هر تئوری ممکن است بر سازمان ها و مدیران داشته باشد.

ـ تئوری های انگیزشی مربوط به برآورده کردن نیازهای اساسی انسان در رضایت شغلی. یک پایه و اساس برای بررسی اینکه چطور عکس العمل انسان با مردم و سازمان هایی که در آنها به منظور تامین شغلی کار می کنند فراهم کرده است. کار ماسلو مبنی بر این فرض است که نیازهای بشری مجموعه ای از نیازهای پایان ناپذیر هستند که تامین یکی برانگیخته شدن دیگری را به دنبال دارد. یعنی آن نیازها در یک سلسله مراتب دسته بندی شده اند. تئوری نیازهای زنجیره ای ماسلو و تئوری بهداشت محرک هرزبرگ دو تئوری را نشان می دهند که مربوط به اینکه چطور نیازهای اساسی بشر به پیشرفت و رضایت یک کارگر از شغلش اثر می گذارد.

نظریه سلسله مراتب نیازمندی های ماسلو اغلب یکی از مشهورترین تئوری های مربوط به محرک های انسانی است ماسلو این نظریه را ارائه داد که اغلب رفتارهای بشری از یک میل درونی به ارضای تصاعدی میزان نیازهای ذاتی سرچشمه می گیرد. نیازهای سطح پایین تر نیازهایی اند که مربوط به وضعیت فیزیکی امنیت (ایمنی) و محبت هستند و نیازهای سطح بالا آنهایی هستند که شامل احترام به خود و خودشکوفایی هستند. ماسلو تامین نیازهایی مثل گرسنگی، تشنگی، میل به شدت (حرارت) و داشتن سرپناه و احساس نیاز به وسیله سایر انسان ها را مبنی بر پاسخ بدن به کاستی هایی در وضعیت فیزیکی  ایمنی و نیازهای عاطفی دانست. ماسلو نشان داد که تا وقتی که تامین نیازهای سطح پایین اتفاق می افتد نیازهای سطح بالا در این مدت به عنوان محرک نامربوط باقی می مانند. به محض اینکه نیازهای سطح پایین انسان تامین می شوند نیازهای سطح بالاتر شروع به ظاهر شدن به عنوان محرک های رفتار بشری می کند.

ـ ارضا نیازهای سطح پایین اغلب به طور غیرذاتی در فرد اتفاق می افت. هیچ چیزی در درون فرد ابزاری را برای تامین این نیازها بدون کنش با محیط سایر انسان ها و یا ترکیبی از هر دو آنها فراهم نکرده است. در مقابل ارضا نیازهای سطح بالاتر ذاتی است و از طریق خودستجی، خود مقبولیت و مدیریت درونی اتفاق می افتد. هر چند عوامل محیطی و سایر انسان ها ممکن است بر تامین نیازهای سطح بالا تاثیر داشته باشد. ماسلو انسان سالم را فردی تلقی می کند که از نظر فیزیکی، ایمنی و نیازهای عاطفی به اندازه تامین باشد تا بتواند بر نیازهای احترام به خود و خودشکوفایی تمرکز کند و اظهار داشت که عامل برانگیزاننده انسان دائماً در حال نوسان است. ـ مناقشه های مربوط به سلسله مراتب نیازهای ماسلو این نتیجه را به دست داد که تامین نیازها درونی اند و به درک هر فرد بستگی دارد. تحقیق اخیر بر روی کارگران کره ای انجام شده نشان می دهد که فرهنگ ممکن است بر درک ترتیب اهمیت سطوح مختلف نیازها آن طور که ماسلو بیان کرد اثر بگذارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد